17 augustus 2018 - "Chinese Summer" - Concert met He Yixin | Stichting Eline-de Cirkel is Rond

17 augustus 2018 - "Chinese Summer" - Concert met He Yixin

Stichting Eline-de Cirkel is Rond presenteert,

in samenwerking met de Cultuurkoepel en Cultural Diamond:

“Chinese Summer”

Een uniek benefietconcert met prachtige klanken van de Guzheng, de Chinese citer. De opbrengst komt ten goede aan de middelbare scholieren die door de Stichting worden ondersteund.

Met medewerking van:

• He Yixin, Chongqing, China

“Meest veelbelovende Guzheng docent in Chongqing, 2015 en 2018”

• Maaike de Wijs, Heiloo

Locatie       Cultuurkoepel

Kennemerstraatweg 464

1851NG Heiloo

Datum         Vrijdag 17 augustus 2018

Aanvang     20.15 u. (zaal open 19.30 u.)

Kaarten       € 12,50 (ook verkrijgbaar aan de zaal en via de Cultuurkoepel)

Info/reservering

06 4047 2038 en 0224 298 532

06 1716 6385

• Website Stichting Eline-de Cirkel is Rond, via het Contactformulier onderaan deze pagina. Vermeld s.v.p. uw naam en het aantal kaarten. U ontvangt een bevestiging.

Ruime, gratis parkeergelegenheid op het terrein van de Willibrordstichting.

Goed bereikbaar met openbaar vervoer.  Op 8 minuten loopafstand van NS station Heiloo.

Voor de poster, klik hier.

Voor een voorproefje van wat u te horen krijgt, klik hier.

He Yixin (29) is geboren en getogen op het platteland van de stadsprovincie Chongqing (33 miljoen inwoners) in China. Na een afgebroken middelbare schoolopleiding en achtereenvolgens banen in de assemblage van mobiele telefoons en als nachtreceptioniste in een internetbar, begon zij in 2009 met het bespelen van de guzheng. Door middel van privélessen, zelfstudie en een baan als docent in opleiding heeft ze de benodigde staatsexamens kunnen behalen. In 2015 en 2018 won ze de prijs voor “meest veelbelovende guzheng-docent in Chongqing”. In 2017 heeft ze met een compagnon een guzheng-school opgericht in Chongqing city en verzorgt ze optredens, met haar leerlingen of solo.

Maaike de Wijs  (31) uit Heiloo is in 2010 afgestudeerd als sinoloog in Leiden. Tijdens haar studie heeft zij een jaar in Taiwan gewoond als uitwisselingsstudent. Na haar afstuderen is zij teruggekeerd naar Heiloo, waar zij onder de naam Cultural Diamond vertalingen en workshops verzorgt. Verder is ze redactielid van de tijdschriften China Nu en Linguaan. In haar vrije tijd speelt ze graag fagot en guzheng (Chinese citer). Zij is onder meer te gast geweest bij Stichting Eline-de Cirkel is Rond, waarbij zij in 2013 haar medewerking heeft verleend aan het benefietconcert in Schagen. Verder treedt ze naast verschillende eenmalige evenementen ook jaarlijks op tijdens de Music Meeting Heiloo en de Kunst6Daagse Heiloo. Verder is ze sinds kort beëdigd vertaler Chinees-Nederlands.

De opbrengst van het concert komt ten goede aan de projecten van Stichting Eline-de Cirkel is Rond. De Stichting maakt het mogelijk dat jongeren op het Chinese platteland in de stadprovincie Chongqing hun middelbare schoolopleiding voltooien m.b.v. een kleine studiebeurs. Deze jongeren, die vaak uit een instabiele thuissituatie komen, hebben wel de capaciteiten om te leren, maar dreigen door een moeilijke financiële situatie de school voortijdig te verlaten.

He Yixin en haar jongere zuster He Lu zijn de biologische oudere zusters van de in Nederland geadopteerde Eline Kuijper, tevens naamgeefster van de Stichting. Zij behoren tot de eerste jongeren die door de Stichting zijn ondersteund en zijn een goed voorbeeld van wat er kan gebeuren, wanneer ook jongeren van het Chinese platteland een kans krijgen op een goede opleiding.

De guzheng, op het gehoor een harpachtig instrument, werd van oorsprong bespeeld door de dames aan het Chinese hof. De traditionelere stukken sluiten aan op de traditie van landschapsschilderijen en mijmeringen over de schoonheid van bloemen. Eerst werden er enkel zijden snaren gebruikt, later werden dit stalen snaren en kwamen er plectrums  Tegenwoordig bestaan er zelfs elektrische guzhengs, waarmee het instrument een nieuwe muzikale wereld betreedt.

De klanken van de guzheng (Chinese citer) zijn in Nederland niet vaak “live” te horen. Het concert biedt derhalve een unieke kans om kennis te maken met en te genieten van de fraaie klank van dit instrument. Het concertprogramma van 2 x 45 minuten omvat klassieke Chinese guzheng muziek, waarbij niet alleen solo wordt gespeeld door Maaike de Wijs en He Yixin, maar ook door hen als duo, met tussendoor uitleg over de muziek, over He Yixin en haar familie en over Stichting Eline-de Cirkel is Rond.

Voor meer informatie:

Maaike de Wijs: www.culturaldiamond.org

He Yixin en Stichting Eline-de Cirkel is Rond: www.stichting-eline.org

Zie ook de Poster (JPG en PDF).