Chinees Nieuwjaar 2018 | Stichting Eline-de Cirkel is Rond

Chinees Nieuwjaar 2018

Chinees Nieuwjaar

17 februari 2018

Reeds een aantal jaren krijgt Stichting Eline de gelegenheid om, tijdens de nationale viering van het Chinees       Nieuwjaar in het Atrium van het gemeentehuis van Den Haag, zich te presenteren met een kraam en inkomsten te krijgen uit de verkoop van mooie Chinese cadeau-artikelen, als onderdeel van de aan het evenement verbonden Chinese Culturele Markt. Dit jaar was dat wederom het geval, op zaterdag 17 februari, aan het begin van het Chinese nieuwe jaar van de Hond.

Het Haagse gemeentehuis bevindt zich aan de rand van het Haagse Chinatown. Het evenement trekt duizenden bezoekers, vaak van -gedeeltelijk- Chinese komaf en/of met belangstelling voor de Chinese cultuur.

Zo ook dit keer. Vanaf ongeveer half negen hadden de diverse standhouders de gelegenheid om hun tafels  in te richten. Het Atrium zelf was al ingericht met mooie rode gordijnen en bijpassende rode tafelkleden op de tafels van de stands. Na de officiële opening op 10.30 uur door wethouder Karsten Klein en burgemeester Pauline Krikke van Den Haag, minister Bruno Bruins en Chen Ribao, Charges d’affaires van de ambassade van de Volksrepubliek China , was er een aaneenschakeling van optredens te zien op het podium. Het begon met de traditionele drakendans, gevolg door andere muziek- en dans-optredens. Later op de middag waren er een Shaolin Kung Fu (Chinese vechtsport) demonstratie, acrobatiek, muziek op klassieke Chinese instrumenten guzheng, citer, en pipa, luit, en zang in verschillende stijlen. Rond 16.00 waren de optredens, en ook het evenement, ten einde.

Zoals gezegd, het evenement mag zich verheugen in een  zeer grote belangstelling, en dat betekent ook veel aanloop bij onze kraam op de Chinese Culturele Markt. Dat betekent dat wij ‑ Donn, Henk en ik ‑ veel mensen hebben verteld over wat Stichting Eline doet, en daarbij ook heel wat spulletjes uit ons assoriment hebben verkocht. Al met al een zeer geslaagde dag. Volgend jaar hopelijk op herhaling.